Gymnázium Budějovická

Zeměpisná exkurze 5. až 8. června

Naposledy upraveno , Aleš Krupička

V termínu od 5. do 8. června se konala zeměpisná exkurze, které se zúčastnila třída 4.A a vybraní studenti z 2.D společně prof. Žovincovou, Halamáskem a Krupičkou. Letos jsme zamířili do Českého Švýcarska. Na programu byly nejen přírodní krásy tamního kraje, ale také exkurze a návštěvy historických památek.

Každý den studenti zpracovávali připravené pracovní listy a jejich snaha byla oceněna nejen příslušnou známkou do klasifikace zeměpisu, ale pro nejlepší také sladkou odměnou.

1. den – neděle 5. června

Ranní odjezd proběhl pohodově a bez problémů, což předznamenalo průběh celé exkurze. Už během cesty dostali studenti pracovní listy, kde měli připravené úkoly na příslušný den. Naší první zastávkou byla zřícenina hradu Hazmburk v okrese Litoměřice. Výstup ke hradu, samostatná prohlídka a výklad na téma České středohoří nám zabral dvě hodiny.

Pak následoval přesun do Ústí nad Labem. Tam jsme měli naplánované tři cíle. Čedičový skalní útvar Vrkoč, na němž jsme zkoumali sloupcovou odlučnost čediče. První exkurze zastávkou s technickým zaměřením byla Masarykova zdymadla, ve své době největší v Evropě. K vidění byl také momentálně přebudovávaný rybí přechod. Poté jsme navštívili ústecký hrad Střekov tyčící se na skále nad řekou. Po prohlídce hradu nás autobus zavezl do hotelu Jef v Doubici, kde jsme měli zajištěno ubytování.

Večer nás ale čekala ještě jedna akce – bojovka po vesnici. Přes dvě hodiny bylo možno spatřit více či méně zmatené skupinky studentů, které se snaží prokousat záludnými úkoly a dosáhnout cíle v co nejkratším čase.

2. den – pondělí 6. června

V pondělí nás čekal fyzicky nejnáročnější program. Autobus nás zavezl k místu zvanému Tři prameny, odkud jsme vyrazili k Pravčické bráně, dominantě Českého Švýcarska. Někteří studenti oceňovali krásy okolní krajiny, jiní dali přednost předraženým klobásám v místním občerstvení.

Naše cesta pokračovala do obce Mezní Louka, což bylo asi 6 km příjemným terénem s občasnými vyhlídkami. Následoval oběd a hned po něm další pochod k soutěskám říčky Kamenice. Ty jsme absolvovali na lodičkách s "odborným" a tu a tam i vtipným výkladem místních námořníků.

Pak nás čekala už jen krátká cesta přes Hřensko, které lze směle nazvat městem trpaslíků. Tyto všudypřítomné sádrové kýče znamenitě hyzdí jeho jinak osobitý a působivý ráz. Následoval už jen převoz do hotelu a chvíle osobního volna, které někteří studenti vyplnili sportem.

3. den – úterý 7. června

Třetí den naší exkurze byl rozdělen na dvě části. Dopolední program byl vyplněn zejména prohlídkou podzemních prostor nedaleko Rabštejna, které byly vybudovány v dobách druhé světové války a krátce sloužily jako továrna. Všechny upoutal podrobný výklad pana průvodce, jenž měl podle všeho k místu osobní vazby. V podzemí byla také výstavní část věnovaná havárii letadla z roku 1972, která se nedaleko odsud stala a která byla zřejmě teroristickým činem. Následoval rozchod a oběd v městečku Česká Kamenice a odjezd do hotelu.

V něm jsme ale strávili jen necelou hodinku, načež jsme se vydali na pěší túru po okolí. Došli jsme do vesničky Kyjov, prošli jsme se skalními útvary v jeho okolí a obloukem se vrátili zpět do hotelu. Cestou se studenti pokoušeli vymyslet povídku složenou ze slov začínajících na stejné písmeno. Večer proběhlo čtení povídek, vyhodnocení celé exkurze a předání drobných cen nejlepším geografům z řad studentů.

4. den – středa 8. června

Ve středu nás čekal návrat do Prahy, který byl zpestřen exkurzemi a zastávkami po trase. První nás čekala ve sklárně Slavie v Novém Boru. Viděli jsme umění sklářů a při ruční výrobě a někteří ze studentů si mohli foukání skla sami vyzkoušet a přesvědčit se, že nejde o nic snadného.

Další krátkou zastávkou byla Panská skála poblíž Nového Boru. Jde o známý čedičový útvar, kde se mimo jiné točila i scéna z filmu Pyšná princezna.

Poslední, ale zároveň nejdelší zastávku jsme měli naplánovanou v Mladé Boleslavi. Exkurze do výrobních prostor místní automobilky a prohlídka muzea stály určitě za to. Mohli jsme vidět automatizaci a robotizaci výroby, ale taká stereotypní práci některých zaměstnanců. Pro ně určitě není jednoduchá ani práce na tři směny.

V muzeu jsme se dozvěděli leccos zajímavého z historie Škodovky, která v roce 2015 slavila 120. výročí své existence. Viděli jsme historické i současné modely aut, motocyklů i jízdních kol, ale třeba také znázorněný proces restaurování veteránů.

Pak už nás čekal jen návrat do Prahy. Celá exkurze proběhla bez větších problémů a v pohodovém duchu, což jistě ocenili všichni zúčastnění.

Fotogalerie
Otevřít fotogalerii
Autor
Aleš Krupička