Gymnázium Budějovická

Pokusy vlastníma rukama – i tentokrát ve 2.B

Naposledy upraveno , Lenka Jahodová

Jako už tradičně se žáci 2.B aktivně zapojili do přípravy.

Pomocí jednoduchých, ale i složitějších vlastnoručně vyrobených pomůcek pomohli svým spolužákům k procvičení učiva – tentokrát z oblasti mechanika tekutin (hydrostatika a aerostatika).

Lávová lampa, Archimédův šroub, výroba obřích bublin, vodotrysků, kouzelných kelímků, čerpadel, potápěčů, vodováhy, ale i roztančené rozinky, to je jen malý výběr z celkového množství lákadel. Již při samotném zadávání pokusů jsem nestačila z nadšených zájemců vybírat.

Při prezentacích jednotlivými žáky jsme také mimo jiné objevili, že rolička toaletního papíru stihne ihned nasát kolem 0,5 litru vody, naučili jsme se slepovat vodní paprsky.

Pohráli jsme si s tlakem, s využitím podtlaku jsme suchou rukou vytáhli minci z nádoby s vodou a dostali oloupané vajíčko „vcelku" do láhve, atd.,

Na vlastní oči jsme pozorovali v časovém intervalu vzlínavost půdy i obarvené kapaliny, „oživili" jsme látkovou rybičku, zachránili jsme padající skleněnou láhev od rozbití.

Vytvořili jsme parafínovou kuličku, která je schopna plovat i klesat ke dnu.

S příchodem jara nám rozkvetl papírový květ na vodní hladině, objasnili jsme si funkci obráceného plováku. Ukázali jsme si, že se nenamočíme ani při padání kelímku, ačkoliv je v jeho dně díra. Objevovali jsme sílu vody.

Zjistili jsme, že oloupaný a neoloupaný pomeranč se ve vodě chová jinak (neoloupaný plove).

Názorně jsme si vysvětlili povrchové napětí – kapky na listech, pozorovali jsme alkoholové kapky ve vodě, tvořili jsme bubliny obřích i malých rozměrů. Nevěřícně jsme sledovali, jak se do vrchovatě naplněné skleničky s vodou vejde ještě krabička špendlíků (jednotlivě), hrst mincí a stále nic nepřetéká.

V neposlední řadě jsme pozorovali mnoho hladin – rozpohybovali jsme koření po hladině působením saponátu, oddělili jsme hladiny různých kapalin (sirupy, saponáty, med, olej, limonády, alkohol ...) a vyzkoušeli na nich chování těles různých hustot.

A to stále ještě není vše, co vše jsme stihli vytvořit a objevit:.

Zdá se, že se už teď nejen já těším na mnoho dalších pokusů (nyní nás čeká optika) z rukou mých zdatných spolupracovníků, žáků naší 2.B.

Mgr. Jahodová Lenka


Fotogalerie
Otevřít fotogalerii
Autor
Lenka Jahodová