Gymnázium Budějovická

Irsko 2018

Naposledy upraveno , Marie Pšenicová

Druhý týden letošního školního roku jsme se vydali za krásami Irska a Spojeného království. V sobotu po poledni jsme se my, třída 6.A, doplněna studenty tříd 2. E, 5. A, 8. A a 3. E, a pedagogický dozor v zastoupení prof. Papouškové, prof. Kociny a prof. Rankina naskládali do našeho autobusu a vydali se na přibližně jeden den dlouhou cestu do první destinace. V Calais jsme k přepravě místo tradičního trajektu využili eurotunel. V brzkých ranních hodinách jsme tak vjeli na území bájného Albionu.

Naší první zastávkou bylo významné město na severu Anglie, přímořský Liverpool. Nejdříve naše kroky zamířily do muzea slavných The Beatles. Viděli jsme repliky různých míst, která byla pro historii kapely významná, jako například Cavern Club, bílý pokoj Johna Lennona z písně Imagine nebo interiér proslulé žluté ponorky. Následovala prohlídka historického centra, viděli jsme obě významné katedrály, jednu moderní římskokatolickou, jednu tradičnější, avšak podstatně majestátnější, anglikánskou.

Po první noci strávené na anglické půdě jsme si brzy ráno opět všichni posedali do autobusu a vydali se směrem do přístavu v Holyhead, ze kterého jsme se trajektem konečně přepravili až do Irska. Pro zpestření dlouhé cesty autobusem jsme se ještě po cestě zastavili v malebném městečku Chester. Tam jsme se prošli po středověkých hradbách, vyfotografovali si okouzlující černobílé hrázděné domy a prohlédli si místní katedrálu. Nestrávili jsme sice v tomto městečku moc času, ale následující únavná cesta autobusem a trajektem byla rozhodně snesitelnější. Později odpoledne kolem páté hodiny jsme konečně přijeli na smaragdový ostrov.

Dublin, hlavní město Irské republiky, jsme za dobu našeho školního zájezdu navštívili hned dvakrát. První návštěva byla spíš jen odpočinková zastávka na jeden večer. I přesto jsme stihli zajít na krátkou večerní procházku, kde jsme všichni poznali kouzlo nočního irského velkoměsta a prošli si místní společenské centrum. Pár zvědavců se pokusilo podívat se do místních pubů, po několika vteřinách byli však jako nezletilí vyhozeni.

Naše další překročení hranic nás vrátilo na území Spojeného království, tentokrát do Severního Irska. Nejprve jsme zamířili přímo do hlavního města Belfastu, které bylo ještě před nedávnem na pokraji občanské války. Tam jsme však nepobyli dlouho a zamířili do našeho dalšího hostelu, tentokrát s nádherným výhledem na pobřeží. Následující den jsme ani na okamžik nezaváhali a hned zrána jsme zamířili na provazový most Carrick-a-Rede, jednu z hlavních atrakcí Severního Irska. Nejde tak o jeho význam pro tamní infrastrukturu, jde spíše o jeho fotogeničnost, která k němu všechny táhne. Po mostě jsme přešli na stejnojmenný a neméně krásný ostrůvek, kde jsme se kochali malebným pohledem na mořské vlny. Naše další zastávka byla u proslulého Obrova chodníku, známých kamenných varhan v moři. Šestiúhelníkové a překvapivě pravidelné sloupy nás vedly k zamyšlení, zda se jedná o dílo přírody, nebo snad bude trocha pravdy i na známé pověsti.

Další den jsme však zamířili mimo hlavní turistické trasy. Na necelý den jsme se rozloučili s pevninským Irskem a vydali se na dobrodružnou plavbu směrem k ostrovu Rathlin. Davy turistů jsme vyměnili za téměř vylidněný ostrov, což byla rozhodně vítaná změna. Měli jsme i menší ornitologickou exkurzi. Paní na tamním majáku nám pojmenovávala ptáky prolétávající kolem a zmínila se i o těch, které jsme mohli vidět jen na informační tabuli, protože už odletěli do teplejších krajin. Po cestě zpátky jsme pozorovali ve volné přírodě i tuleně. Asi po hodině jsme se dostali na pevninu a vyrazili zpátky do Dublinu.

Druhou návštěvu hlavního města jsme absolvovali již za denního světla a rozhodně s bohatším obsahem. Nejdříve jsme všichni dostali skoro celé dopoledne na poslední nákup nezbytných suvenýrů, oblečení či jídla a pak jsme zamířili na proslulou univerzitu Trinity College. Tam nás čekala prohlídka slavné Book of Kells, nejstaršího dochovaného rukopisu křesťanské Evropy, a posléze jsme krátce nahlédli do prastaré univerzitní knihovny. Prohlídka to byla skutečně úchvatná, a i když jsme na ni čekali snad více než hodinu, rozhodně se to vyplatilo. Po kratší prohlídce zahrad nedaleko Dublinu jsme se už bohužel s Irskem museli rozloučit. Nastoupili jsme na trajekt a na vlnách moře jsme se vrátili do waleského přístavu Holyhead.

Na cestě domů jsme si ještě prohlédli přístavní město Portsmouth, podívali se do HMS Victory, vlajkové lodi sira Nelsona z bitvy u Trafalgaru, a už pomalu nastal čas usednout do autobusu a nechat se dopravit domů. Brzy už jsme stáli na trajektu do Calais. Do Prahy jsme dorazili kolem poledne, znaveni a rozlámáni po dvou dnech jízdy autobusem. Byli jsme však plni zážitků, nadšeni z vydařeného výletu a rozcházeli jsme se s vědomím, že to stálo za to.