Gymnázium Budějovická

Zkušenosti našich absolventů ze studia v zahraničí

Naposledy upraveno , Renata Trnková

Tatiana Podstolna

S předsedou nejvyššího soudu Lordem Neubergerem

maturita 2015

University of Oxford, Worcester College

práva

Věděla jsem, že Oxford hledá akademicky orientované lidi zapálené pro svůj obor a také jsem si uvědomovala, že se zajímám o práva daleko víc než většina lidí, kteří o jejich studiu uvažují, tak jsem si zkrátka řekla, že to zkusím. Celé mé okolí si bylo hrozně jisté, že mě přijmou, ale já jsem v těchto věcech trémistka, takže abych to náhodou nezakřikla, začala jsem pořádně uvažovat, co si od Oxfordu vlastně slibuji, až když jsem měla na stole oznámení o přijetí. Do té doby to bylo opravdu především otázkou jakési osobní výzvy.

Ples právníků

Oxford je především o lidech, kteří jsou jeho součástí, ať už se jedná o profesory, studenty nebo absolventy. Je to velice aktivní, živá, neustále se rozvíjející komunita. Být její součástí je něco neuvěřitelného. Neustále jsem obklopena osobami, které už toho buďto spoustu dosáhly, anebo jsou tvrdě odhodlány něčeho dosáhnout, a to mě pobízí k tomu, abych se i sama rozvíjela a nebála se jít za svými sny. Každý den na této univerzitě je překvapivý, každý den skýtá nové nečekané setkání, a já to zběsilé životní tempo zbožňuji.

Domovská Worcester College

Kateřina Hůlová

Poblíž domovské koleje Guy´s Campus

maturita 2015

King's College London

psychologie

Na gymnáziu jsem si nebyla moc jistá, co přesně chci v budoucnu dělat, ale věděla jsem, že se chci něčemu věnovat naplno. Zdálo se mi, že s velmi omezeným výběrem dobrých univerzit v Praze to jen tak nepůjde. Hlásila jsem se na více univerzit ve Velké Británii, ale Londýn u mě vyhrál, protože jsem věděla, že zde budu mít nejvíc možností věnovat se čemukoliv budu chtít.

Moje škola je, obzvlášť pokud jde o studium psychologie, jednou z nejlepších, mnozí z mých vyučujících jsou v odborné komunitě známí po celém světě, ale především si mohu sama vybírat, co mě baví a kam chci nadále směřovat.

Martin Keblúšek

University of Nottingham Sport (Martin stojí druhý zprava)

maturita 2015

University of Nottingham

ekonomie

Na University of Nottingham jsem se rozhodl studovat hlavně kvůli jejímu umístění na žebříčku ekonomických univerzit a zároveň abych si zdokonalil angličtinu, s kterou budu mít snad lepší pracovní příležitosti a budu moci pracovat tam, kde bych chtěl nebo potřeboval.

Je těžké říct, co mi studium v Británii zatím dalo. Ze začátku to nebylo jednoduché, především zvyknout si na angličtinu všude a snažit se pochopit vysvětlování nelehké látky v cizím jazyce. Řekl bych, že studium mě stojí o něco více úsilí než rodilé mluvčí. Kromě toho jsem se musel naučit přizpůsobit svůj režim ostatním a to i ve zkouškovém období. Na druhou stranu mě studium zde obohatilo o místní kulturu a zjistil jsem, že lidé jsou všude stejní bez ohledu na národnost. Tím chci říct i to, že jsem trochu přecenil společenskou úroveň britských studentů.

Mattia Natale

Přistižen v knihovně

maturita 2015

University of East Anglia (UEA)

obor English Literature with Creative Writing.

Obor tvůrčího psaní na této univerzitě patři k nejlepším na světě. Jelikož bych se chtěl ve svém kariérním životě věnovat literatuře a psaní, rozhodl jsem se přihlásit. Krom toho je Norwich, ve kterém se univerzita nachází, centrem literární scény v Anglii.

Je nesmírně naplňující studovat takto dynamický obor v rámci velmi kreativního kolektivu mladých lidí, kteří nejen sdílí zájem o literaturu, ale zároveň ji i píší. Přestože je studium náročné, každým dnem se obohacuji o nové znalosti a jsem neustále povzbuzován k nezávislému výzkumu.

Daniel Rost

Přípitek na závěr studia (Daniel vpravo)

maturita 2012

Bakalářské studium (Velká Británie):

Bachelor of Arts in Business Management

Queen Margaret University, Edinburgh

School of Arts, Social Sciences and Management

Division of Business, Enterprise and Management

Magisterské studium (Nizozemsko):

Master of Science in International Business and Management

University of Groningen

Faculty of Economics and Business

Důvodů, proč jsem se rozhodl jít studovat do zahraničí, bylo několik. Vždy mě bavilo cestovat a poznávat nová místa. Říkal jsem si tedy, že by bylo dobré spojit příjemné s užitečným. Když jsem k tomu přičetl dobrou pověst zahraničního vzdělání na trhu práce, volba byla jasná. Zároveň jsem studium v zahraničí do jisté míry bral i jako nové dobrodružství a výzvu.

Studium v zahraničí mě obohatilo nejen po akademické stránce, ale i co se týče mé osobnosti. Během pobytu ve čtyřech různých zemích jsem získal všeobecný rozhled a vnímání v globálním měřítku. Také jsem měl šanci setkat se s lidmi z mnoha různých koutů světa a nejrůznějších kultur, což považuji za neocenitelnou zkušenost. V neposlední řadě jsem se zdokonalil v angličtině a stal se mnohem soběstačnějším, díky čemuž nyní nemám problém čelit jakékoliv situaci.

Michal Keblúšek

Who knows what the future holds?

maturita 2012

University of Nottingham

Bakalářské studium ekonomie (BSc Economics)

University College London (UCL)

Magisterské studium ekonomie (MSc Economics)

Studium ekonomie jsem si vybral proto, že jde o velmi všestrannou disciplínu, která rozvíjí nejen numerické a analytické schopnosti, ale i logické myšlení celkově. Uplatnění absolventů tohoto oboru je velmi různorodé, tudíž se většinou neočekává okamžitá specializace. Studenti proto nemusí mít od počátku konkrétní představu, v jaké oblasti by chtěli pracovat, až dostudují.Podle mého názoru studium ve Velké Británii nabízí dynamické prostředí propojené s celým světem, širokou škálu pracovních příležitostí pro čerstvé absolventy, rychlý start profesionální kariéry a také možnost poznat život v jiném kulturním prostředí.Při studiu v cizím jazyce má člověk možnost rozvíjet své komunikační schopnosti a jelikož jsou britské vzdělávací instituce mezinárodně uznávané, může se díky nabytým zkušenostem ucházet o práci kdekoli na světě.

Veronika Šmejkalová

Promoce

maturita 2011

Universidad Hispanoamericana de Costa Rica

Magisterské studium v oblasti turismu se zvláštním zřetelem na administraci cestovních kanceláří.

Vždy jsem snila o tom, že budu hodně cestovat a poznávat nové kultury. Příležitosti studovat v Kostarice jsem se chopila s velkým očekáváním. Ráda si rozšiřuji obzory a miluji španělský jazyk, který jsem si díky studiu velice zlepšila.

Vodopád Rio Celeste

Pobyt v Kostarice mi přinesl v první řadě mnoho zkušeností, které bych doma jen těžko získávala. Také jsem se naučila být samostatná, soběstačná, průbojná…Ono vám ani nic jiného nezbyde. Kromě toho jsem získala nové přátele a možnost pracovat v oboru, který je mi velice blízký.

Koupání s delfíny

Klára Matěnová

Práce i domov

maturita 2008

Universidad de Málaga, Facultad de Filosofía y Letras, Licenciada en Filología Hispánica y Máster de Estudios Superiores de Lengua Española, aktuálně Doctorado de Sociolingüística

Po gymnáziu jsem se rozhodla odcestovat do Španělska a začít tam studovat vysokou školu, protože mě vždy lákalo žít a studovat v cizině a Španělsko bylo po maturitě v bilingvní česko-španělské třídě na GYBU jasná volba. Nějaký čas jsem váhala mezi studiem cestovního ruchu a studiem hispanistiky. Nakonec jsem zvolila hispanistiku, nicméně v současné době pracuji v cestovním ruchu.

Díky tomu, že jsem se rozhodla studovat na vysoké škole v Málaze, jsem se zde usadila nastálo. Objevila jsem obor, který mě motivuje poznávat stále víc a víc.

Helena Kubínová

Zázemí symposia architektů (Helena v zeleném vpravo)

maturita 2010

École Nationale Supérieure d'Architecture de Nantes (ENSA Nantes)

architektura

Motivací pro studium v zahraničí jsem měla více. Chtěla jsem poznat jiný systém výuky architektury, vyzkoušet si život v jiném městě než v Praze a v neposlední řadě posílit své znalosti francouzštiny.

Proč právě město Nantes? Zaujalo mě svou polohou blízko Atlantského oceánu a nedávnou historií spjatou s přeměnou průmyslové části ostrova na jihu města na kulturní ohnisko celého regionu. Součástí projektu transformace ostrova byla i nová budova školy architektury od proslulého francouzského studia Lacaton & Vassal. Budova mě zaujala již před několika lety na přednášce paní Anne Lacaton v pražském Světozoru, aniž bych tenkrát věděla, že studium zde si jednou vyzkouším na vlastní kůži.

Studium ve Francii změnilo můj pohled na svět. Denně jsem aktivně komunikovala třemi jazyky (česky, francouzsky a anglicky), poznávala lidi z různých kulturních okruhů, ať už ve škole či na pravidelném sobotním trhu ve městě. Po návratu z Nantes jsem si uvědomila, jak je česká společnost homogenní.

Výuka architektury ve Francii je odlišná od té naší, součástí bylo například zpracovávání projektu do Istanbulu spojené s čtrnáctidenním pobytem tamtéž. Kromě prohlídky města nám byla zajištěna zajímavá setkání, například s představiteli istanbulských komor architektů a urbanistů. Přínosné byly i rozhovory s místními obyvateli nebo se syrským uprchlíkem, kterého jsme potkali v hostelu.

Zajímavé pro mě bylo rovněž srovnání pozice architekta v Čechách a ve Francii. Francouzské školy architektury jsou více umělecké, je kladen důraz na koncept, sociologické aspekty, více se píší texty. Často se opakovala slova: utopie, vize, scénář. Fakulta architektury ČVUT v Praze je zaměřena techničtěji, pragmatičtěji - více se pracuje než mluví.

Protože vím, že v budoucnu bych chtěla spíše bydlet a pracovat v České republice, studium ve Francii pro mě bylo velmi přínosným doplňkem, ale samotné pro výkon praxe architekta u nás asi dostačující není. Co bychom však mohli následovat, je zapojení školy do veřejného života – např. budova je narozdíl od té české volně přístupná, často se zde konají kulturní akce pro veřejnost, škola má spoustu studentských spolků a organizací.

Abych zakončila optimisticky, musím říci, že rok co rok se situace mění a občanská společnost se rozvíjí i u nás, a to i díky lidem, kteří získali cenné zkušenosti v zahraničí a po návratu do vlasti neváhali vzít osud do vlastních rukou.

Filip Michalský

Tak to vidím já

maturita 2011

Bates College, Maine, USA

matematika a chemie, bakalářská práce v ústavu fyzikální chemie (plazmonická aktivita zlatých nanotyčí a počítání fotonů jako diskretizované detekční metody světelných signálů)

v současné době přijat k magisterskému studiu na Harvard University, obor Computational Science and Engineering.

Pro studium v USA jsem se rozhodl z toho důvodu, že nabízí spoustu možností a zajímavá stipendia, pokud má člověk dobrý prospěch a je ještě navíc něčím zajímavý pro danou školu - například hraním sportu na vysoké úrovni (v mém případě jde o squash) či hraním na nějaký instrument. Chtěl jsem objevovat a poznávat a po absolvování střední školy v Praze mě pokračování na výšce v Praze příliš nelákalo. Rok jsem studoval na VŠCHT a je to škola opravdu velmi kvalitní, ale já jsem chtěl větší ´výzvu´, chtěl jsem se učit jazyky, cestovat. To všechno mi studium v USA umožnilo. Samozřejmě není všechno růžové. Squash jsem hrát přestal kvůli zranění a velké náklady na zdravotní pojištění jsem si nemohl dovolit. Tři roky jsem v podstatě žil na venkově, kde se má škola nacházela. Ale co je nejdůležitější, pokud nemáte v USA přibuzné, jste na všechno úplně sami. To byla asi ta nejzásadnější lekce, díky které jsem se naučil spoléhat především na sebe. I přes všechny trable je ale studium v Americe super zkušenost, která vám změní život.

Chtěl jsem se věnovat matematice, chemii nebo počítačovému programování, ale to naše škola (kde mimochodem roční studium bez stipendia stojí milion a půl korun) nenabízí. Proto jsem začal studovat chemické inženýrství. Později jsem se sice rozhodl nepokračovat v tomto směru, ale nejdůležitější bylo trénovat mozek v různých jazycích v náročných oborech. Ta investice se vrátí, věřtě mi! Ještě jedna poznámka – nebuďte jen ´nerd´ zavřený v knihovně, část vzdělání v USA je sociálního rázu.

Studium mi zatím dalo hodně. Dobře se orientuji ve svém oboru. Umím plynně anglicky, německy, mám (aspoň si to myslím) ´světový rozhled´ a jiný náhled na spoustu globálních témat. Mám přátele po celém světě a protože do USA jezdí lidi ze všech koutů, tak to myslím doslovně.

Dostal jsem se na Harvard, ale z finančních důvodů jsem se rozhodl studium o rok odložit. Zatím pracuji v Bostonu v jedné biomedicínské konzultační firmě.


Odkaz na oficiální britský internetový portál obsahující komplexní informace o přijímacím řízení na vysoké školy ve Spojeném království naleznete v dolní části sekce ´O škole´.

David Kristek

maturita 2013

University of Cambridge; Engineering & Management

Judge Business School; Management Studies

Ke studiu v zahraničí mne vedlo mnoho důvodů, ale především jsem si chtěl rozšířit obzory a zažít něco nového. Byla to pro mě jasná volba, a tak jsem ani nepodával přihlášky na vysoké školy v Praze. Velkou Británii jsem vybral kvůli jazyku (zlepšení angličtiny není nikdy k zahození) a vysoké kvalitě vzdělání. Z osobního hlediska mi Británie také připadala jako velmi dobré místo pro život na příštích pár let. Studijní obor už tak lehká volba nebyla. Nakonec jsem zvolil Engineering, protože mě na střední škole bavily Matematika a Fyzika a obecně jsou to velmi dobře uplatnitelné obory. Nicméně po třech letech jsem měl pocit, že opravdu potřebuji změnu, a proto jsem si poslední rok změnil na Management. Tato změna mi také zprostředkovala rozmanitější příležitosti, rozvinula nové schopnosti a otevřela dveře k více kariérním možnostem.

Kromě samozřejmých výhod (jako například zlepšení mé angličtiny nebo rozšíření obzorů životem v cizí zemi) bych rád vyzdvihl prospěch z anglosaského vzdělávacího systému, který klade větší důraz na kritické myšlení, nezávislejší studium a systematický přístup k rozvoji schopností. Akademická laťka je nastavena vysoko a ty neustálé výzvy jsou dle mého názoru určitě ve výsledku velice prospěšné. Nepřeberné množství studentských spolků a sportovních klubů, do kterých se každý může zapojit ve volném čase, také nabízí mnoho příležitostí k osobnímu rozvoji (a zábavě!). Nicméně za zdaleka největší přínos považuji seznámení se s řadou pracovitých, schopných a cílevědomých lidí, kteří mi jsou opravdovou inspirací. Je skvělé být součástí tak pestré komunity, kde se mísí studenti z tolika různých zemí, oborů a s tak rozličnými zájmy a myšlenkami.



Jana Švecová

Autor
Renata Trnková