V 6.A se diskutovalo na téma zero waste neboli nulový odpad. Druhým důležitým tématem bylo snižování uhlíkové stopy, což znamená snahu omezit množství emisí CO₂ a dalších skleníkových plynů, které vznikají naším životním stylem – například při cestování, spotřebě energie nebo stravování. Projekt přinesl nejen nové poznatky, ale uvědomili jsme si, že o naši planetu je potřeba neustále pečovat.
S žáky kvarty jsme se v rámci laboratorních prací z chemie věnovali výrobě bioplastu. Studenti se během experimentu seznámili s postupem přípravy biologicky rozložitelného materiálu a sami si jej prakticky vyzkoušeli. Následně jsme společně diskutovali o výhodách a limitech biodegradabilních plastů a jejich vhodném použití. Na výchozí látky (škrob, glycerol, ocet) jsme se podívali blíže i z chemického hlediska (struktura, vlastnosti, význam konkrétní ingredience v tomto pokusu). Aktivita měla pozitivní ohlas, a i když produkt před 24hodinovým vysušením vypadal značně podezřele (viz foto 1), finální výsledek se nám zamlouval (viz foto 2). Tuto úlohu, kterou jsme v laboratoři zkoušeli poprvé, paní profesorka určitě zařadí i v příštích letech.
S kvintami jsme si poslechli přednášku od pana Vojtěcha Pecky, známého hlavně díky své knize Továrna na lži, který nám přišel říct něco o klimatických dezinformacích. Rozebral s námi způsoby, kterými nám lidé, kteří často problematice nerozumí, tvoří a mění názory. Po 10 letech, co se jako vystudovaný sociolog tématu intenzivně věnuje, nám popisoval, kolik zdrojů v této době je a jak náročné je odhalit ty věrné a vyvrátit nepravdy v těch nesprávných. Většinu z nás seznámil s novou, ne příliš řešenou problematikou, a dal nám tak možnost se vzdělávat zodpovědněji a spolehlivěji.
Den Země ukázal, že i malé kroky mohou vést k velkým změnám. Studenti se aktivně zapojili, rozšířili si obzory a inspirovali se k odpovědnějšímu přístupu k životnímu prostředí. Děkujeme všem, kteří přispěli svou účastí a chutí učit se novému, a těšíme se na další společné aktivity.
Studentský parlament